Voľby 2016. Predvolebné prieskumy, povolebná hystéria a neriadený chaos

Peter Drago
18.03.2016 4 383 archív

Nie je nutné pripomínať, že volebný víkend spôsobil rozruch. Voľby zaznamenali  historický výsledok v mnohých ohľadoch. Nedá sa naraz písať o všetkých, niektoré však stoja za povšimnutie. Najmä preto, že sú opäť prehliadané. Pokiaľ sa na ne nepoukáže, ľudia časom zabudnú.

O téme mediálnej manipulácie sa bezprostredne po voľbách mlčí. Problém je však v tom, že toto mlčanie je príliš hlasné. Namiesto sebareflexie sa denníky venovali tzv. Antifašistickému pochodu.

Začnime tzv. senzáciou - Kotleba v parlamente. Naozaj ide o senzáciu alebo je to očakávaný výsledok? Málokto si spomenie na prieskum verejnej mienky spred 2 rokov, ktorý bol zverejnený aj v televízii. Kotlebova strana mala vtedy preferencie cez 7%. Občania na to samozrejme zabudli, kto by si už len pamätal nejaké prieskumy. Nezabudli však zrejme tí, ktorí pracovali s verejnou mienkou pred voľbami 2016. Na internete bol zverejnený rozhovor s členom jednej z agentúr, zameriavajúcich sa na predvolebné prieskumy. Tvrdil, že Kotlebovi umelo znižujú preferencie. Pravdivosť týchto tvrdení mal otestovať výsledok volieb. Bol to len jeden z mnohých článkov, do povedomia širokej verejnosti sa takmer vôbec nedostal. Možno ak by sa tak stalo, bol by označený ako vykonštruovaný, prípadne označený za nejakú „konšpiračnú teóriu“ o sprisahaní agentúr proti kotlebovcom.

 

Hannibal pred bránami Ríma

Tomu, kto pochopil funkciu a fungovanie systému, veľa naznačil jeden z posledných predvolebných prieskumov, kde sa ukázalo, že Kolár mieri do parlamentu a Kotleba je pred jeho bránami. Tento prieskum vyvolal v niektorých kruhoch všeobecné zdesenie. Zdesenie sa ešte vystupňovalo posledný deň pred voľbami, kedy sa objavil článok Zdesenie sobotňajšej noci – varovanie, že Kotleba „ide“ do parlamentu. Toto zdesenie silno pripomínalo zdesenie Ríma, keď naň tiahol svojho času kartáginský generál Hannibal. Vtedy sa v Ríme ozývalo: „Hannibal ante portas.“ V čom bola vtedajšia situácia podobná tej dnešnej?

------------------------------------------------------------------------ Prečítajte si tiež: Manipulácia v masových médiách

------------------------------------------------------------------------

Je tu istá analógia. Pred tým, ako sa Hannibal zjavil pred bránami Ríma, rímske elity „ukľudňovali“ svojich občanov falošnou propagandou. Oni síce mali reálne hlásenia od svojich veliteľov a správy o Hannibalovom ťažení a vojenských úspechoch, avšak spravili všetko preto, aby túto pravdu pred svojimi občanmi utajili. Po prečítaní článku Zdesenie sobotňajšej noci muselo byť každému vnímavému človeku jasné, ako to s kotlebovcami dopadne. Odpoveď nebola skrytá v článku, skôr v  jeho načasovaní. Mohol niekto predvídať takýto vývoj? Súdiac podľa vývoja posledných predvolebných udalostí, zrejme áno. Boli to práve tí ľudia, ktorí pracujú s reálnymi číslami a predvolebnými prieskumami.

 

Manipulácia verejnej mienky

Ďalší významný moment pri skladaní mozaiky ohľadom (prípadnej) manipulácie s predvolebnými preferenciami sme mohli postrehnúť v jednom z volebných štúdii. Analytik, ktorý pracuje s preferenciami politických strán sa ohľadom Kotlebu vyjadril, že v agentúre si robili taktiež interný prieskum a Kotlebov volebný potenciál je v súčasnosti okolo 15%. Vyvstáva otázka: Prečo tieto informácie neboli zverejnené skôr? Majú tieto agentúry nesprávnu metodiku vyhodnocovania údajov alebo namiesto odzrkadlenia reality v prieskumoch sa túto realitu vedome snažili ovplyvňovať? Volebným výsledkom vyslali ľudia týmto „kvalifikovaným odborníkom“ jasný signál: Nepotrebujeme vás, názor si spravíme sami. Kontrast medzi tým, ako chcú rôzni „mienkotvorcovia“ spoločnosť nastaviť a tým, kam sa spoločnosť reálne uberá, je z volebných výsledkov evidentný a začína byť priepastný.

 

Mihály opäť na scéne

O téme mediálnej manipulácie sa bezprostredne po voľbách mlčí. Problém je však v tom, že toto mlčanie je príliš hlasné. Namiesto sebareflexie denníky produkujú množstvo dehonestujúcich článkov o Kotlebovi, v snahe znížiť jeho rating. Zrejme ešte stále nepochopili odkaz volieb. Zvýšenú pozornosť venujú aj tzv. Antifašistickému pochodu. Tento pochod je kapitola sama o sebe. Organizovala ho iniciatíva Bratislava bez náckov, za ktorou je istý Mihály, ktorý je polícii známy vďaka vyvolávaniu konfliktov na rôznych verejných demonštráciách. V minulosti sa angažoval v ľavicovej extrémistickej organizácii Priama Akcia, ktorá sa spomína v Správe o plnení bezpečnostnej politiky v oblasti extrémizmu za rok 2008, teda práve v čase, keď v nej pôsobil Mihály. Na ním organizovanom „antifašistickom pochode“ sa stretli aj ľudia z opačných svetonázorových pólov. Nehľadiac na to, že tam mali zastúpenie rôzni ľavicoví extrémisti, ruka v ruke pochodovali proti fašizmu ľudia s „proeurópskou“ a „proruskou“ orientáciu. Áno, presne tí, ktorí podporujú extrémistické zoskupenia na Ukrajine typu Pravý sektor, Azov, Aidar a iné... s tými, ktorí podporujú proruských povstalcov na Donbase. Je dosť pravdepodobné, že o sebe navzájom nevedeli, inak by bolo v uliciach Bratislavy v pondelok večer veselo.

Antifašistický pochod si totiž každý vysvetlil „po svojom“, podľa miery svojho porozumenia a chápania súvislostí. Málokto pochopil, že medzi členmi a organizátormi tohto pochodu proti pravicovému extrémizmu sa môžu nachádzať aj ľudia spájaní s ľavicovým extrémizmom. A tak vzniká na Slovensku chaos, o ktorom priami účastníci nemajú poňatie. Sú „len“ jeho súčasťou.

--------------------------------------------------------------------------

TRIČKO SLOVENSKÉHO HNUTIA OBRODY

Prichystali sme pre vás nové tričká Slovenského Hnutia Obrody. Tričko SHO je k dispozícii v našom internetovom obchode www.vlastenec.sk alebo zavolajte na tel. číslo 0908 800 782. Ak si objednáte tričko SHO so šiltovkou SHO (čierna, modrá), pri potvrdení objednávky vám cenu trička znížime na 10,99 eur. Odkaz na tričko: TU

--------------------------------------------------------------------------

TIP: MIKINA SHO, (kliknite) Nová zipsová mikina Slovenského Hnutia Obrody. Mikina má na srdci vyšitý znak Slovenského Hnutia Obrody. Na pravom rukáve je heslo „Cesta naspäť nemožná!“.

Pridaj komentár