Parlamentné voľby 2016. Radikálny obrat

Tomáš Kopřiva
07.03.2016 5 592 archív

Parlamentné voľby 2016 sa skončili. Jedni sú prekvapení, druhí sú šokovaní, tretí sú potešení, všetci sa však zhodnú na tom, že tieto voľby boli v istom duchu prelomové. Na jednej strane sme svedkami očakávaného prepadu strany Smer-SD na 28,3%, čo však nie je žiadnym prekvapením, nakoľko už voľba prezidenta v roku 2014 bola predzvesťou konca vlády jednej strany.

Ak chceme udržať slobodnú a objektívne informovanú spoločnosť, v budúcnosti bude nevyhnutné zabezpečiť optimalizáciu celého mediálneho priestoru.

Obrovská frustrácia väčšiny občanov Slovenska sa musela prejaviť a výsledkom je víťazná strana, s ktorou odmieta spolupracovať väčšina zvyšných strán, ktoré sa dostali do parlamentu.To, či sa predsa len podarí Robertovi Ficovi zostaviť vládu alebo či ju zostavia stredopravé strany na čele s liberálmi z SAS, ktorí neočakávane posilnili na 12,1% bude hlavnou témou nadchádzajúcich týždňov. To všetko sa však rozhodne na straníckych rokovaniach a momentálne je zbytočné hlbšie analyzovať prípadné kombinácie, nakoľko podstatné je hlavne to, že nová vláda bude krehká a nestabilná, pričom s vysokou pravdepodobnosťou môže dôjsť k predčasným voľbám.

 

Samé prekvapenia

Aktuálne voľby, okrem dramatického úspechu SaS a OĽaNO-NOVA a naopak dramatického neúspechu KDH, ktorému sa so 4,9% nepodarilo prebojovať do parlamentu, priniesli aj ďalšie „neočakávané“ výsledky. Totálne prepadli komerčné strany, ideovo vyprázdnené strany, ktoré sú viac ako politickými subjektmi, čisto marketingovými produktmi. Konkrétne hovorím o strane SKOK s 0,83%, strane Šanca s 0,25%, strane TIP s 0,72% a ako o vrchole neúspechu môžeme hovoriť o Procházkovej Sieti, ktorá skončila na 5,6% a len veľmi nepresvedčivo sa tak dostala do parlamentu. Tieto subjekty neuspeli aj napriek tomu, že do reklamných kampaní investovali státisíce až milióny eur.

------------------------------------------------------------------------ Prečítajte si tiež:

Martin Lacko: Médiá deformujú historické povedomie ľudí

------------------------------------------------------------------------

Zrejme najväčším šokom sa ukázal úspech strán Sme rodina - Boris Kollár so 6,62% a hlavne strany Kotleba – Ľudová strana Naše Slovensko s 8,04%. Šok to bol hlavne preto, pretože predvolebné prieskumy dávali týmto subjektom zanedbateľnú šancu na úspech. Voľby teda ukázali tiež jednu prelomovú vec. Od týchto volieb je totiž jasné, že predvolebné prieskumy komerčných agentúr ako Focus, MVK, Median či Polis absolútne nereflektujú realitu. Prieskumy hovorili napríklad o 9 - 14% pre SIEŤ, 32 - 38% pre Smer-SD, 5 - 7% pre SaS, 6 – 8% pre OĽaNO-NOVA, pre stranu Kotleba – ĽSNS maximálne 3,5%. 

S prihliadnutím na výsledky volieb sú reálne len dve možnosti. Prvá je, že v agentúrach pracujú neschopní babráci s nefunkčným systémom zberu a vyhodnocovania údajov, druhá, že prieskumy sú vytvárané ako komerčný produkt slúžiaci na úmyselnú manipuláciu občanov – voličov. Je totiž veľmi jednoduché presvedčiť voliča, že nemá zmysel dávať hlas stranám, ktoré aj tak nemajú šancu zabojovať o kreslá v parlamente. Teda presnejšie povedané bolo to jednoduché, už nie je. Tieto voľby totiž ukázali, že táto stratégia už nefunguje. Prieskumy jednoducho vykazujú znaky platenej, navyše skryte manipulatívnej reklamy.

 

Mediálny fašizmus

Počas volieb vyplával na povrch aj ďalší kostlivec. Konkrétne kostlivec slovenskej mediálnej sféry. To, že sa k aktuálnym otázkam Slovenska vyjadruje rôzny protislovenský bulvár ako Pravda, SME, Denník N, Hospodárske noviny či Týždeň a rovnako aj internetové stránky ako Topky.sk či aktualne.sk je už akýmsi koloritom slovenského žurnalistického suterénu. Tu nás môže utešiť aspoň to, že Slovensko nie je nafukovacie a títo kvázi intelektuáli či komentátori majú obmedzené kapacity. Havran, Schutz, Šebej, Vašečka, Geist, Mesežnikov, Šimečka, Bán, Hríb a niekoľko ďalších podobných indivíduí. Aj v týchto voľbách sa potvrdilo, že naozajstná žurnalistika v hlavnom mediálnom prúde na Slovensku v podstate neexistuje. Informácie sú podávané skreslené, pokrútené a zmanipulované. Jediné čo sa podsúva čitateľom, poslucháčom či divákom je obyčajná, nešikovne skrývaná propaganda. Objektivita je potom vulgárne slovo.

Smutné je tiež to, že akýmsi lídrom tohtoročnej volebnej manipulácie sa stala verejnoprávna televízia. V akom štádiu rozkladu sa nachádza spoločnosť, keď moderátorka RTVS v priamom prenose pokladá smrteľne vážne otázku, či by médiá nemali úplne ignorovať legitímne zvolenú parlamentnú stranu. Jednoducho pracovník verejnoprávneho média podnecuje k otvorenej cenzúre. Neskutočné.

Ak chceme udržať slobodnú a objektívne informovanú spoločnosť, v budúcnosti bude nevyhnutné zabezpečiť optimalizáciu celého mediálneho priestoru.

 

Ďalší vývoj

Čo však ukázali voľby pre budúcnosť Slovenska v dlhodobom horizonte? Podstatné je hlavne to, že takzvané štandardné strany už nemajú občanom čo ponúknuť. Najsilnejšia strana Smer-SD je v dlhodobom úpadku a nevyhnutne speje ku koncu. Úspechy ostatných strán ako SaS a OľaNO-NOVA sú prevažne prechodné. SaS vyťažilo z nekompromisného protiimigračného postoja a OľaNO-NOVA zase na silnom protikorupčnom ťahu proti čoraz viac nenávidenej strane Smer-SD.

SNS je nevýrazná a nezmenia to ani silné slová jej predsedu Danka. Ako si povedú Sme rodina Borisa Kollára a ĽSNS Mariána Kotlebu, ukáže až čas. Aj na základe týchto volieb je však jasné, že na Slovensku je prevažná väčšina voličov, ktorí stále čakajú na vhodnú alternatívu. Je jasné, že na Slovensku stále chýba subjekt, ktorý dokáže spojiť výhody rôznych politických smerov. Väčšina sa tak ešte stále rozhoduje na základe voľby menšieho zla a veľkých kompromisov.

V najbližších rokoch môže Slovensko zmeniť len prelomový politický subjekt. Subjekt s obrovskou vnútornou silou. Vizionársky subjekt. S naozajstným pronárodným a sociálnym cítením, inteligentným myslením a vystupovaním, progresívnym a otvoreným spôsobom vedenia vnútroštátnej aj medzinárodnej politiky. Subjekt, ktorý bude zameraný na zabezpečenie obranyschopnosti, na ochranu domáceho trhu, budovanie výrobných kapacít, zamestnanosť, obnovu kultúry. Subjekt, ktorého hlavnou hybnou silou bude morálka a nekompromisnosť v presadzovaní národných záujmov. Subjekt, ktorý dokáže zmeniť spoločnosť.

--------------------------------------------------------------------------

TRIČKO SLOVENSKÉHO HNUTIA OBRODY

Prichystali sme pre vás nové tričká Slovenského Hnutia Obrody. Tričko SHO je k dispozícii v našom internetovom obchode www.vlastenec.sk alebo zavolajte na tel. číslo 0908 800 782. Ak si objednáte tričko SHO so šiltovkou SHO (čierna, modrá), pri potvrdení objednávky vám cenu trička znížime na 10,99 eur. Odkaz na tričko: TU

--------------------------------------------------------------------------

TIP: MIKINA SHO, (kliknite) Nová zipsová mikina Slovenského Hnutia Obrody. Mikina má na srdci vyšitý znak Slovenského Hnutia Obrody. Na pravom rukáve je heslo „Cesta naspäť nemožná!“.

Pridaj komentár