Pozadie prevratného objavu

Jozef Janták
11.02.2014 5 448 archív

Alberta Einsteina považujeme za jedného z najväčších vedcov histórie. Jeho manželka Mileva Marićová bola uzavretá, ale nesmierne nadaná pre matematiku a fyziku. Dodnes akademická obec nevie, do akej miery sa podielala na Albertových objavoch. A možno sa to už ani nikdy nedozvie.

Einstein svoju ženu v ďakovnej reči pri príležitosti prevzatia Nobelovej ceny v roku 1922 nespomenul, zato jej odovzdal finančnú odmenu v plnej výške 1 milión dolárov.

„Musíš vo svojich výskumoch pokračovať. Som úplne obyčajný človek, ale vďaka Tebe mám dôvod k hrdosti. Budem šťastný, až spoločne dokončíme našu štúdiu o relativite. Za všetko vďačím svojej žene Mileve. Ona je geniálna. Bez nej by moje dielo nevzniklo,” zveruje sa žid Albert Einstein v roku 1900 v jednom zo svojich listov svojmu svokrovi. Žeby snáď Albert Einstein vďačil za svoju slávu cudziemu objavu? Nemali by sme v skutočnosti vzdať hold jednej z najväčších  mysliteliek dvadsiateho storočia, prvej manželke Alberta Einsteina, Srbke Mileve Marić?

Mileva Marič pochádzala z bohatej srbskej rodiny z Nového Sadu vo Vojvodine. Študovala v Novom Sade, Zágrebe a Berne. Mimoriadne nadaná študentka vynikala v matematike a fyzike, preto bola ako jedna z piatich žien v histórii prijatá na Polytechniku do Zürichu.

Štúdiom v Zurichu sa začína odvíjať jej nevšedný, ťažký, ale mimoriadne aktívny, vedecky plodný život. V Zürichu sa spoznáva s Albertom Eisteinom. Zo študentského priateľstva sa vyvíja ľúbostný vzťah. Ešte počas štúdia Mileva otehotnie. To však v židovskej Einsteinovskej rodine nebolo žiaduce, zvlášť, ak ju Albertova matka nemala rada, že nebola židovka, ale bola Slovanka.

Einstein ju poslal domov na Balkán, kde zúrila smrteľná epidémia. Prečo to urobil? Počítal snáď s najhorším a následne by si privlastnil výskum Milevy? V Srbsku sa im narodila dcéra Líza.

Albert čoskoro zistil, že bez Milevy jeho výskum neprináša žiaduce výsledky. Preto sa na jeho prosbu vracia Mileva späť do Švajčiarska. Aj napriek odporu Albertovej rodiny sa za rok vzali a narodil sa im syn Albert. Napriek tomu, že bola nadaná študentka, štúdium opustila a vzdala sa vlastnej kariéry, aby sa mohla plne venovať Albertovi a stala sa jeho oporou. Fyzikou sa však zaoberala naďalej.

Manželova popularita a vedecká kariéra rástla, stáva sa profesorom. Mileva zostáva stále viac osamotená so svojimi deťmi. Albert mal slabosť na ženy a nijak to neskrýval. Svoju ženu dokonca fyzicky a psychicky týral. Keď sa  začal stretávať so sesternicou Elenou Löventhalovou bolo jasné, že jeho vzťah  s Milevou sa končí. Po rozchode si vzal Elenu za ženu a Mileva sa vrátila s deťmi do Zurichu. Mala problémy uživiť rodinu, lebo Albert im platil len sporadicky alebo vôbec. Privyrábala si doučovaním matematiky a hodinami hry na klavíri.

Keď bola teória relativity pred dokončením, začal Albert prichádzať za Milevou, aby mu v práci pomáhala. Pokračovali spolu na dokončení diela, Mileva mu pomáhala riešiť matematické a fyzikálne problémy s teóriou.

V roku 1912 dostáva Albert Einstein Nobelovu cenu. Vo svojej reči pri odovzdávaní ceny však Milevu vôbec nespomenul. Ale daroval jej finančnú odmenu za cenu. Vďaka tomu sa jej život stáva znesitelnejší a môže sa lepšie starať o svoje deti. Článok pokračuje nižšie.

-------------------------------------------------------------------------

POCHOD ZA SRBSKÉ KOSOVO

V sobotu 15.2.2014 sa postavíme na obranu srbského národa. Pochod z Hviezdoslavovho námestia spred budovy amerického veľvyslanectva bude smerovať ulicami Bratislavy k srbskému veľvyslanectvu, kde odovzdáme posolstvo bratskému srbskému národu. Všetci ste vítaní.

KEDY: 15. februára (sobota) 2014 o 14.00 hod.

KDE: Hviezdoslavovo námestie v Bratislave

POZVÁNKA NA UDALOSŤ NA FACEBOOKU (kliknite na obrázok)

-------------------------------------------------------------------------

S Nobelovou cenou sa spája ešte jedna zvláštnosť. Einstein dostal cenu za fyziku a nie za teóriu relativity, ktorá ho tak preslávila. Akoby v tom bola symbolika, že odmenená bola práca Milevy.

Mileva Marić zomrela v roku 1948 na mozgovú porážku. Einstein ju prežil o sedem rokov. Faktom zostáva, že sa význam Milevy Marić Einsteinovej v dejinách neoceňuje. Zaslúži si oveľa väčšiu pozornosť ako jej bola venovaná doposiaľ. Dnes sa už ťažko dá zistiť podiel Milevy Marić na objave teórie relativity, pretože veľa dokumentov sa stratilo. Že by ju ale Einstein bez jej pomoci nebol vytvoril, je však isté.

-------------------------------------------------------------------------- TIP: MIKINA SHO, (kliknite) Nová zipsová mikina Slovenského Hnutia Obrody. Mikina má na srdci vyšitý znak Slovenského Hnutia Obrody. Na pravom rukáve je heslo „Cesta naspäť nemožná!“.

--------------------------------------------------------------------------