Slovenské Vianoce vs. Santa Claus a Coca-Cola

Kliment Uhrecký
14.12.2013 8 161 archív

Predvianočný a vianočný čas má pre deti, ale aj pre dospelých, zvláštne čaro aj charizmu. Bez ohľadu na fakt či sme neveriaci, alebo sa hlásime k nejakej historickej kresťanskej cirkvi na Slovensku, všetci sa rovnako tešíme na naše slovenské Vianoce. Naše Vianoce sú akousi syntézou predkresťanských zvykov našich predkov a kresťanského posolstva. Cítime v nich atmosféru slovanského dávnoveku, ako i kresťanského duchovna.

Pražský arcibiskup Dominik Duka: „Je potřeba usilovat o to, aby křesťané mohli svobodně žít svůj život, tak jako ho svobodně mohou žít vyznavači jiných náboženství a ideologií zde mezi námi".

Vianoce pred rokom 1989

Čaro vianočných sviatkov bolo a je na Slovensku také silné, že sa naň neodvážili siahnuť ani marxistickí ideológovia počas komunistickej diktatúry v časoch násilnej, primitívnej ateizácie spoločnosti. Vianoce zostali aj v tomto čase dňom pracovného pokoja. Ba i v rodinách členov KSČ zažiarili na Štedrý deň vianočné stromčeky, ich členovia si sadli k slávnostnému štedrovečernému stolu. Mnohí ,,naoko“ komunisti išli dokonca na polnočné omše. Bolo to možno aj preto, lebo na Slovensku sme nemali žiadnych presvedčených marxistov, ale iba karieristov, ktorí vstúpili do KSČ, aby získali moc alebo ochránili svoje rodiny, čím sa im snažili zabezpečiť aspoň nejaké výhody. Dedo Mráz sa iba formálne objavil v školách  či na pionierskych besiedkach, ale deti očakávali darčeky od svätého Mikuláša. Mikulášska tradícia prežila aj obdobie tvrdej ateizácie i totalitného režimu.

Blog Pohraničník, zareagoval na inváziu Santa Clausov zo Západu svojsky a vtipne. (www.pohranicnik.blogspot.sk)  

 

Vianoce zo supermarketu

Skutočné ohrozenie našich ľudových a kresťanských tradícií nastalo po roku 1989. Na Slovensko sa začal tlačiť spolu s americkou dekadenciou aj americký Santa Claus v červenom župane s červenou čapicou. Ako zákerná, rýchlo šíriaca sa pandémia zaplavila táto nechutná ikona amerického konzumu nielen všetky hypermarkety, supermarkety, ale začala sa vtierať aj do našich domácností. Začala sa objavovať v televízii, prostredníctvom ktorej (spolu s ostatnými médiami) otravovala všetkých ľudí v adventnom čase na každom kroku. Ba mnohí ju mylne označujú za svätého Mikuláša. Dokonca sa objavila minulý rok aj na jednej reklamnej ploche nemenovanej politickej strany tesne pred Vianocami. Vraj ako Mikuláš, ktorý nadeľuje darčeky Slovákom.

Predvolebná bilbordová kampaň Slovenskej národnej strany.

Tento sekulárny symbol amerického konzumu má dokonca nahradiť nielen postavu svätého Mikuláša, ale aj Ježiškovskú tradíciu počas vianočných sviatkov. V obchodných reťazcoch (až na výnimky) máte problém kúpiť čokoládovú figúrku svätého Mikuláša alebo vrecko s mikulášskym motívom. Miesto toho vám obmedzené predavačky strkajú pod nos postavičku amerického Santu v červenom župane drzo tvrdiac, že je to Mikuláš!

Azda najodpornejšie je zneužívanie vianočných sviatkov prostredníctvom reklám už od konca októbra. Najviac asi vynikajú primitívne, niekedy až stupídne reklamy telefónnych operátorov, degradujúce Vianoce neustálym otrepávaním reklám s vianočným motívom už od dušičkového obdobia. Ľudia však už začínajú rozmýšľať - vtieravá predvianočná reklama začína už väčšine občanov Slovenska prekážať. Smiešnymi sa stávajú aj amatérske výkony tzv. hercov, ktorí sa zapredali za peniaze telefónnych operátorov  robiť zo seba pred celým Slovenskom šašov.

--------------------------------------------------------------------------

PREČÍTAJTE SI TIEŽ: ÚSTUP TRADIČNÝCH KULTÚR

Americká kultúrna difúzia preniká postupne a rafinovane. Ovplyvňuje životný štýl mnohých Európanov, ktorí nekriticky preberajú, ba dokonca obdivujú, návaly dekadencie spoza veľkej mláky. Americký životný štýl nám servíruje nezmysly a ničí naše tradície.

--------------------------------------------------------------------------

Na internete sa objavuje čoraz viac rôznych stránok, na ktorých ľudia vyjadrujú odpor voči invázii Santa Clausa na Slovensko. Podobné tendencie sú aj v Poľsku, Nemecku, ale najmä v Českej republike, kde sa ľudia začínajú báť o stratu svojich tradícií. Naše stredoeurópske Vianoce patria medzi najkrajšie na svete. Majú oveľa väčšie čaro i charizmu ako Vianoce v Stredomorí, či v anglosaskom svete. Naše Vianoce mali (dúfam, že aj budú mať) typickú duchovnú podstatu. Nech sú to stále sviatky rodiny, lásky, porozumenia, nech je Štedrý večer  stále dňom, keď ožijú prastaré zvyky našich predkov, nech sa všetci vrátime do čias, keď sme ako deti naplno prežívali ten nádherný pátos kresťanských a slovenských Vianoc. Dúfam, že nám to nepokazí žiadna ikona amerického konzumu a dekadencie.

Obrázok z Poľska vyjadruje jasný postoj ku komercionalizácii Vianoc a invázii cudzích kultúr do kresťanských krajín.

--------------------------------------------------------------------------

TIP: MIKINA SHO, (kliknite) Nová zipsová mikina Slovenského Hnutia Obrody. Mikina má na srdci vyšitý znak Slovenského Hnutia Obrody. Na pravom rukáve je heslo „Cesta naspäť nemožná!“.

--------------------------------------------------------------------------

PRÁVO NÁRODA - NOVINY PRE SLOVENSKO.                    Objednávkový formulár

--------------------------------------------------------------------------

Pridaj komentár